ZAVŘÍT
MENU
0
Stav nákupného košíka
0,00 €
Náhradné diely Pneumatiky Nibbi Racing FARBY NA BRZDY Doplnky Údržba NÁRADIE STROJE
ZAVRIEŤ

Na elektrokolobežke po verejných komunikáciách

Na elektrokolobežke po verejných komunikáciách
Motorová kolobežka = bicykel vybavený dodatočne pomocným motorčekom.
 
Za bicykel vybavený dodatočne pomocným motorčekom je pri splnení určitých technických podmienok považovaná aj motorová kolobežka. Skutočnosť, že je kolobežka považovaná za bicykel, definuje všeobecne § 57 ods. 2 zákona č. 361/2000 Zb. a príloha č. 12 písm. C) bod 9 vyhlášky č. 341/2014 Zb.

 

 

 

Bicykel vybavený dodatočne pomocným motorčekom (motorová kolobežka)

 

Ako je to vlastne s jazdou na motokolobežke po verejných komunikáciách, čo musíte dodržať vy a čo policajt, ktorý Vás kontroluje?


Za bicykel vybavený dodatočne pomocným motorčekom je pri splnení určitých technických podmienok považovaná aj motorová kolobežka. Skutočnosť, že je kolobežka považovaná za bicykel, definuje všeobecne § 57 ods. 2 zákona č. 361/2000 Zb. a príloha č. 12 písm. C) bod 9 vyhlášky č. 341/2014 Zb. Pokiaľ vozidlo spĺňa nižšie uvedené požiadavky, považuje sa naďalej za bicykel:
 
Výkon motorku nepresiahne 1 kW. - rovnaké ako pri spaľovacom motorčeku.
Spaľovací motorček nepresiahne zdvihový objem valca (valcov) 50 cm3
Maximálna konštrukčná rýchlosť nebude vyššia ako 25 km/h - pohon len pomocou motora, na rovine, bez aktívneho šliapania na pedále alebo bez odrážania nôh v prípade kolobežky.
 
Ak je bicykel s dodatočným pomocným motorčekom (motorová kolobežka) vybavený prepínaním módov na tzv. schválený mód s rýchlosťou do 25 km/h a neschválený mód nad 25 km/h, musí kontrolný orgán preukázať použitie toho nezákonného módu, inak môže byť vozidlo prevádzkované na pozemnú komunikáciu legálne ako bicykel s prídavným motorčekom.
 
Ak vozidlo nespĺňa vyššie uvedené podmienky definície bicykla vybaveného dodatočne pomocným motorčekom (motorové kolobežky) alebo bicykla s elektrickým motorčekom, ide o vozidlo kategórie L av takom prípade musí byť vodič držiteľom príslušného vodičského oprávnenia, vozidlo podlieha registrácii (pokiaľ nejde o motokolo), musí mať dohodnuté poistenie zodpovednosti z prevádzky vozidla, vodič za jazdy používa ochrannú prilbu schváleného typu a chráni si za jazdy zrak vhodným spôsobom, napríklad okuliarmi alebo štítom.

Modely "SPZ" (RZ), ktoré nespĺňajú vyššie uvedené podmienky patria oficiálne do skupiny motocykel / moped, teda kategórie "L". Tu dosahuje maximálnu konštrukčnú rýchlosť 45km/ha výkon do 4 kW. Pri kúpe obdržíte CoC list a faktúru, na poisťovni si dojednáte povinné ručenie (už od 170, - Sk / rok, podľa poisťovne), s týmito dokladmi si potom dôjdete na úrad pre malú registračnú značku. Registračnú značku pripevníte na Váš stroj a môžete začať legálne jazdiť po verejných komunikáciách. Prvá technická kontrola je po 6 rokoch od kúpy a každá ďalšia vždy po 4 rokoch.
 
Na riadenie takejto kolobežky je potrebné mať na hlave nasadenú helmu a okuliare - pokiaľ ochranu očí neposkytuje už helma, vodičský preukaz skupiny AM alebo vyšší. Ak vlastníte vodičské oprávnenie skupiny A1, A2, A, B, C alebo D, nie je nutné si vodičák na motorku skupiny AM zariaďovať zvlášť, pretože toto oprávnenie získavate automaticky. Podmienka na získanie vodičského preukazu AM je dosiahnutie veku 15 rokov a úspešné absolovovanie autoškoly. Medzi 15. a 18. rokom života je potrebný súhlas zákonného zástupcu.
 
 
 
 

Technické požiadavky na výbavu bicyklov (kolobežiek) podľa prílohy č. 12 písm. C) vyhlášky č. 341/2014 Zb.:

V súlade s vyhláškou č. 341/2014 Zb., musí byť každý bicykel (teda aj vyššie uvedené bicykle a kolobežky) vybavené:

dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami s odstupňovateľným ovládaním brzdného účinku;
zadnou odrazkou červenej farby, táto odrazka môže byť kombinovaná so zadným svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby alebo nahradená odrazovými materiálmi obdobných vlastností; odrazové materiály nahrádzajúce zadnú odrazku môžu byť umiestnené aj na odeve či obuvi cyklistu,
prednou odrazkou bielej farby, táto odrazka môže byť nahradená odrazovými materiálmi obdobných vlastností; odrazové materiály nahrádzajúce odrazku môžu byť umiestnené aj na odeve či obuvi cyklistu,
na lúčoch predného alebo zadného kolesa alebo oboch kolies najmenej jednou bočnou odrazkou oranžovej farby na každej strane kolesa; tieto odrazky môžu byť nahradené odrazovými materiálmi na bokoch kolesa alebo na bokoch plášťov pneumatík či na koncoch blatníkov alebo bočných častiach stroja či odevu cyklistu.

Bicykle (motorová kolobežka) pre jazdu za zníženej viditeľnosti musia byť ďalej vybavené nasledujúcimi zariadeniami pre svetelnú signalizáciu a osvetlenie:

svetlometom svietiacim dopredu bielym svetlom; ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená, môže byť svetlomet nahradený svietidlom vyžarujúcim svetlo bielej farby s prerušovaným svetlom,
zadným svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby; zadné svietidlo vyžarujúce svetlo červenej farby môže byť kombinované so zadnou odrazkou červenej farby; zadné svietidlo vyžarujúce svetlo červenej farby môže byť nahradené svietidlom s prerušovaným svetlom červenej farby,

Ak je bicykel (motorová kolobežka) vybavený nosičom batožiny, musí byť tento nosič riadne a spoľahlivo pripevnený a nesmie ovplyvňovať bezpečnosť jazdy.
 
 
 
 
Tento článok vychádza z "Metodiky na kontrolu bicyklov a kolobežiek s pomocným motorom", ktorú vytvorilo riaditeľstvo služby dopravnej polície Policajného prezídia SR (verzia 1.00 k 20.8.2020) a ktorou sa musí policajt riadiť pri kontrole osoby idúcej na motorovej kolobežke po verejnej komunikácii.


Zpět...